Dorp Engelen wordt een echt archeologisch onderzoeksgebied.

Wat gaan we zoeken?

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog lag er in Engelen een groot legerkamp. Hier verbleven zo’n 3000 soldaten onder leiding van de graaf van Solms. We gaan in het weekend van 21 en 22 juni 2026 kijken of we sporen van dit kampement kunnen ontdekken of andere resten die de soldaten hebben achtergelaten.

Wat ga je doen?

Verspreid door het dorp graven we onderzoekputjes van 1 bij 1 meter. Je werkt in een gezellig groepje van 3 tot 4 personen.

Samen graaf je de grond laag voor laag af tot ongeveer 1 meter diep en zeef je de aarde. Alles wat we tegenkomen wordt verzameld en genoteerd. Na afloop maken we de gaten natuurlijk weer netjes dicht.

Voor wie is dit bedoeld?

Iedereen mag meedoen! Het is een ontzettend leuke activiteit om op te pakken met je gezin, vrienden of buren. Je hebt absoluut geen ervaring met archeologie nodig; er zijn deskundige archeologen aanwezig die je stap voor stap begeleiden tijdens het onderzoek.

Meer informatie en aanmelden via deze site.