Gebouw(d) om te blijven.
Open Monumentendag is jaarlijks een landelijk gebeuren. Dit vindt plaats medio september. De gemeente Vught werkt samen met de gemeenten Den Bosch, Heusden en St.Michielsgestel.

Het organiseren van de Open Monumentendag vergt veel voorbereiding. De activiteiten van de werkgroep Open Monumentendag bestaan uit:
September t/m december
Evalueren van de vorige Open Monumentendag, zorgen dat de werkgroep op sterkte is waarbij gestreefd wordt naar vertegenwoordiging van elk dorp. Het thema kan men alvast laten inwerken en de 1e vergadering wordt gepland.
Januari t/m maart
Lijst met deelnemende monumenten van voorgaande jaren worden bekeken en er wordt bepaald welke monumenten dit jaar opengesteld kunnen worden.
April t/m juni
In elk dorp wordt een oproep gedaan om deel te nemen aan Open Monumentendag, bij voorkeur gericht op het thema van dat jaar, maar dat is geen strikte voorwaarde. Publicatie in het Klaverblad (Vught), ’t Pomphuiske (Helvoirt) en het Lantaerntje (Cromvoirt)
Juli t/m half september
Publicatie in het Klaverblad (Vught), ’t Pomphuiske (Helvoirt) en het Lantaerntje (Cromvoirt) en social media om bekendheid te geven aan Open Monumentendag en de verschillende monumenten die bezocht kunnen worden.