Wist u dat van de gemeente Vught? Werk aan het spoor!

In oktober zijn er veel spoorwerkzaamheden in de gemeente Vught. Na jarenlange voorbereiding en politieke besluitvorming wordt in oktober het tijdelijk spoor gerealiseerd. Ook begin vorige eeuw werd er hard gewerkt aan de infrastructuur in Vught. Een artikel in de Vughtse Historische Reeks geeft daar een mooi overzicht van. Een citaat:

In 1900 ontbraken gas-, water- en elektriciteitsvoorzieningen. Water werd uit de door Vught stromende riviertjes gehaald of betrokken uit putten. Oók kon water gehaald worden bij de dorpspomp op het Marktveld. Veel particulieren hadden hun eigen put. De straatverlichting was beperkt tot het centrum en bestond uit een aantal petroleumlantaams, die tussen 20 augustus en 30 april ’s avonds brandden. Een lantaarnopsteker zorgde voor het aansteken en doven.

Door Vught liepen twee grote verbindingswegen: van Den Bosch naar Tilburg (de Helvoirtseweg) en van Den Bosch naar Eindhoven (de Boxtelseweg). Ze waren in tegenstelling tot de meeste Vughtse wegen bestraat. Rijtuigen en karren waren de hoofdgebruikers. Auto’s waren nog zeldzaam. Tussen Den Bosch en Vught en tussen Vught en Sint-Michielsgestel kon voorts gereisd worden met een paardentram. Echt modern waren twee andere verbindingen: die van het spoor Tussen Den Bosch en Tilburg en tussen Den Bosch en Eindhoven liepen stoomtreinen. De lijn Den Bosch-Eindhoven had in Vught een station en de andere lijn een halte (ter hoogte van de Zuidoosterlaan).

Het hele artikel “Meer bestuur dan politiek, de Vughtse gemeenteraad 1900-1920”, geschreven door Henk Smeets, staat in Vughtse Historische Reeks nummer 9, pagina 101 – 126. Gratis beschikbaar op deze site.

Onder Publicaties op deze site vind je alle nummers van de Vughtse Historische Reeks. Gratis te downloaden.